Bezoek Sint Truiden

Damster ondernemers bezoeken Sint Truiden!

Met een delegatie Damsters zijn we naar Sint Truiden gereden om City Marketing in levende lijve te beleven.

Met vertegenwoordigers van de verschillende belanghebbenden uit de gemeente Appingedam zijn we maandag 30 oktober op bezoek geweest in Sint Truiden. Sijpkes Busreizen werd bereid gevonden om ons te vervoeren in een luxe Minibus naar de hoofdstad van Haspengauw in België. De bus vertrok in de ochtend om 07:00 uur uit Appingedam richting Groningen alwaar een buschauffeur wissel plaats vond.  Peter, onze nieuwe buschauffeur,  reed vervolgens in 4 uur tijd van Groningen naar Sint Truiden.

Sint Truiden

Om klokslag 12:00 waren we in het centrum van Sint Truiden waar we afgesproken hadden met Martijn van Brussen van de CCV.  Martijn, spreker op 3 oktober in Appingedam, begeleide ons naar eetcafé Brasserie waar we diverse belegde broodjes konden eten met een kop koffie. Jasper, voormalig City Manager van Trud’or, vertelde vol passie over zijn 2 jarige klus in St. Truiden. Het hoe en waarom werd gedeeld met de groep.  Tijdens het afrekenen kon een aantal zich al registreren voor de ShopandtheCity loyaliteitskaart. Immers 297 ondernemers en 50 marktkraamhouders zijn aangesloten bij de loyaliteitsstadspas. Na registratie op een tablet en het ontvangen van de kaart kon men gelijk de eerste 10 punten scoren door zelf een scan uit te voeren. Bijzonder om te zien met welke eenvoud dit gaat en hoe de horeca ondernemer achter het plan staat.

Loyaliteitskaart & Cadeaukaart

Vanuit de Brasserie liepen we over het plein richting het VVV kantoor. Hier ontving de rest van het gezelschap een pas van de stad. Ook ontvingen we van de stad een cadeaukaart met een waarde van 10 euro. De cadeaukaart word ondersteund door 154 ondernemers en is enkel en alleen verkrijgbaar bij het VVV kantoor. Dit is natuurlijk een eigen keuze van de stad. Wat het bijzonder maakt is het succes van de cadeaukaart. De jaar omzet ligt nu rond de 270.000 euro.

Handelaars uit Sint Truiden

Vanuit het VVV kantoor liepen we langs diverse ondernemers zoals een groenteboer, een optieker, Home&Co, Levi kleding, Robyns elektronica en Leonidas. Alle ondernemers waren bereid om hun verhaal omtrent de kaart met ons te delen. De kaart kent vele mogelijkheden. Natuurlijk sparen voor  prijzen maar ook eigen spaarsystemen per ondernemer kan met dezelfde kaart. Robyns elektronica maakte ook gebruik van het nieuwsbriefoptie wat ook in het systeem aanwezig is. Tevens werd door deze ondernemer gekeken naar de statistieken van de klanten via het systeem en stuurde hierop. Immers je hebt als deelnemer inzicht in de eigen statistieken.

Bij Leonidas, de bonbon zaak van Sint Truiden, werd de waarde op de cadeaukaart ingewisseld voor heerlijke chocolaatjes. Verbaasd waren de Damster ondernemers over de eenvoud van de cadeaukaart. Sannen, prijs invoeren, OK. Natuurlijk ook nog even punten scoren op de stadspas. Wederom op start drukken op de tablet, QR code scannen en klaar. In dit geval hadden we allemaal een plastic kaart, maar het is ook als APP op je smartphone te verkrijgen. Ook dit werkte vlekkeloos. Voordeel van de smartphone APP is dat je gelijk inzicht heb in je eigen gegevens.

City Manager & Schepen

Tijd voor een kopje koffie. Op naar het NieuwsCafé.  Na een half uur naar de volgende afspraak op het gemeentehuis van Sint Truiden. City Manager Marijn (jonge gast van 25 jaar) vertelde ons alle ins en outs over zijn taken in de stad. Trud’or is de overkoepelde organisatie. Hieronder vallen weer alle andere verenigingen. Marijn is verantwoordelijk voor alle contacten met de ondernemers omtrent stadspas, Trud’or events, prijs uitreikingen, marketing en internet. Deze taak is een “full time job” en hij is in dienst van de stichting Trud’or. Marijn is niet alleen. Hij heeft ondersteuning van Robin,  communicatie manager, wat tevens een full time job is. De stadsmanager vertelde ons over de cijfers van de kaart, de grootste hobbels die genomen zijn, de speciale events die omtrent loyaliteit zijn georganiseerd en waarom ondernemers nu uit zich zelf aansluiten. Alle vragen konden aan Marijn gesteld worden en geen vraag bleef onbeantwoord. Tegen half vijf liep Schepen Pascal Vossius binnen. Een oud-horeca ondernemer die nu wethouder is van Sint Truiden. Pascal is de drijvende kracht achter de samenwerking en implementatie van de loyaliteitspas. De handelaren(ondernemers) werken ook hier al jaren samen. Pascal wou de stad opnieuw op de kaart zetten en dit bereiken door iedereen in de stad te verbinden. Hij is er fier op dat het de stad is gelukt om dit kunststukje voor elkaar te krijgen.

De tips van Schepen Pascal Vossius

  • Investeer in samenwerking tussen de verschillende partijen, hierin heeft Vossius de meeste tijd gestoken. Afspraken maken met alle verschillende partijen en afspraken nakomen.
  • Trud’or is de overkoepelende organisatie van de stad. Het is al dusdanig belangrijk dat andere verenigingen steeds minder hoeven doen. Immers Trud’or regelt al heel veel.
  • Vind een goede partner voor de loyaliteitspas en Pascal beveelt CCV van harte aan. Dit is geen promo praatje, jullie hebben het zelf kunnen zien hoe het werkt. Het is succesvol en dat kan alleen met goede partners. CCV denkt en beweegt mee.
  • Sluit elke handelaar aan op snel internet, dit is natuurlijk van belang voor de snelheid van de APP en het scannen. Hier in St Truiden is elke ondernemer aangesloten op het glasvezelnetwerk.
  • De start van de kaart is het aller belangrijkste. Het moet met een KNAL. Hieraan, moet vanaf de start, veel aandacht geschonken worden. Je introduceert iets nieuws dat vergt veel aandacht om de consument hiermee aan de slag te krijgen. Maar ook de deelnemende ondernemers moeten heel actief mee doen. Investeer hierin, is belangrijk voor het succes.
  • De prijzen moeten aantrekkelijk zijn, verleiding, prikkelend, het WOW effect hebben alleen dan komt de consument van ver om te shoppen in uw stad. Wij verloten een auto elke maand voor 5 jaar lang. Dus 60 auto’s vallen er te winnen van 12 verschillende dealers. Ons WOW effect is succesvol, het werkt, iedereen WIL mee doen. Consument en handelaar.

Vanwege de beperkte tijd van de wethouder nam de beste man na 45 min weer afscheid van ons. Hij vond het bijzonder dat we 4,5 uur gingen rijden om naar St Truiden te komen om het systeem te ervaren. Ook werd er nog snel even een foto gemaakt met de groep.

Na deze wijze woorden gingen we weer terug voor een hapje naar het NieuwCafé in het centrum van de stad en vlak bij de parkeerplaats van de bus. Tegen 19:00 uur vertrokken we weer naar Appingedam. In de bus is gelijk een volgend overleg gepland op dinsdag 14 november om 08:00 in de ochtend met koffie en een broodje. Tegen middernacht waren we weer in Appingedam. 

Foto impressie bezoek Sint Truiden